Wat is stress

Wat is stress?
Oorzaken en symptomen.
Stress, er wordt veel over verteld en iedereen heeft er zo nu en dan wel eens last van. Het is ook zo dat de een er beter tegen stress kan dan de ander.

Maar wat is het nu eigenlijk stress?
Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Van oorsprong komt deze term uit de bouw: "stress is de kracht die wordt uitgeoefend op een voorwerp."

Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iets (of iemand) aan kan. Zelfs metaal krijgt haarscheurtjes als het te eenzijdig of constant wordt belast. Dat geldt dus ook voor mensen.

Als we het over stress hebben, dan gaat het meestal over ongezonde druk: een teveel aan spanning en prikkels. Maar stress is niet altijd ongezond. Stress is een hele natuurlijke, en ook gezonde reactie van het lichaam. Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt. De spanning maakt het lichaam ook klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties.

Stress in evenwicht.
De problemen ontstaan pas wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht. Op dat moment zijn de eisen die aan jou worden gesteld of die je aan jezelf stelt groter dan wat je aankunt. Het evenwicht tussen de factoren die spanning veroorzaken, stressoren, en jouw mogelijkheden om stress te voorkomen of er mee om te gaan slaat door naar de verkeerde kant.

Een verstoring van dat evenwicht kan veroorzaakt worden door een te grote draaglast of een te kleine draagkracht. Bij een te grote draaglast is er sprake van eisen en oorzaken buiten jezelf als persoon. Deze belastende omstandigheden kunnen heel verschillend zijn: variërend van alledaagse stresssituaties thuis of op je werk tot ingrijpende levensgebeurtenissen zoals verhuizen, je baan verliezen, ernstige ziekte, scheiding, dood van een geliefde, etc.

{we spreken van een burn-out als we langdurig onder stress hebben geacteerd en het lichaam en de geest het opgeven, je bent op, je voelt je kapot, letterlijk en figuurlijk opgebrand}

Stress op het werk en/of thuis?
Dan is yoga misschien een goed idee voor jou.
Met yoga (oefeningen, meditatie en ademhaling) is veelal eenvoudig de stress te verminderen.

Angst en negatieve emoties eisen vaak hun tol en hebben een negatieve invloed op je gezondheid, het vergt veel energie. Je lichaam wordt in een constante staat van stress gehouden. De effecten van angst zijn; het fysiek onder spanning blijven van de spieren, mentaal dat de geest geen rust krijgt en de ademhaling wordt als het ware afgekneld, daarnaast zijn slaapproblemen (niet kunnen slapen of 's nachts vaak wakker worden en niet meer kunnen verder slapen) de eerste tekenen van stress.

Yoga stelt je in staat om alledaagse angsten, uitdagingen en frustraties te overwinnen. Als je dagelijks aan yoga doet, helpt dit om de ademhaling te reguleren en het lichaam te ontspannen. Door geleidelijk de spanning van de spieren weg te nemen en alle delen van het lichaam en hersenen te zuiveren met vers bloed, zuurstof en andere voedingsstoffen, komen de gevoelens van welzijn weer vrij.

Stress en massage.                                                                

Mocht je nu niet gelijk aan yoga willen beginnen kan je altijd (eerst) kiezen voor een relax massage. In 60 minuten even de spanning uit je lijf laten masseren. Kijk even naar de subpagina "Massage" op deze site.

Massages

 

Yoga compleet (SARVA yoga).
In het bijzonder yoga oefeningen, die asana's worden genoemd, zijn een weldaad voor het hele lichaam. Naast deze oefeningen, is er ademhalingstechniek, deze wordt pranayama genoemd. Het helpt je geest tot rust te brengen en om beter met moeilijke situaties om te gaan. Dagelijks uitvoeren van oefeningen (asana's), van ademhalingsoefeningen (pranayama) en meditatie zijn goed voor je hele gesteldheid. Yoga helpt je beter te kunnen concentreren op het werk/thuis en zet je weer in contact met je innerlijke zelf. SARVA yoga biedt het complete pakket om zeker de symptomen en oorzaken van stress weg te werken. Een goede dosering/combinatie van oefeningen, ademhaling en ontspanningsoefeningen helpen u naar een gezonder lichaam en geest.

 

Contact