Yoga en burn-out


Onder het tabblad Yoga en Stress heb ik een aantal oorzaken van stress aangegeven en hoe stress kan ontstaan. Een "burn-out" is de overtreffende trap van stress, dan ben je lichaamlijk en geestelijk echt de klos. Burn-out, dan ben je werkelijk afgebrand.

 

Burn-outsymptomen

Burn-out is de naam van een aandoening waarbij de patiënt fysiek, emotioneel en mentaal uitgeput is. Het gaat hier om een grotere vorm van stress, de overtreffende trap van stress is de burn-out. Het komt vaak voor bij mensen die een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Of mensen een hoge mate van bewijsdrang: ze willen het perfect doen. Er zijn veel symptomen waaraan je een burn-out kunt herkennen. Ik noem een aantal van de meest voorkomende: 

Psychische burn-outsymptomen

- Concentratieverlies
- Angst- en paniekklachten
- Geheugenproblemen
- Gevoel van machteloosheid
- Neerslachtig
- Nergens zin in hebben
- Gevoelens van onzekerheid
- Neiging tot verslaving

 Lichamelijke burn-outsymptomen

- Slapeloosheid
- Gevoel van uitputting
- Nek- en schouderpijn
- Spanning in de buikstreek
- Hoge ademhaling
- Snel moe of grieperig
- Darmproblemen
- Hartkloppingen

De combinatie van symptomen verschilt van persoon tot persoon, maar bijna altijd staan lichaam en geest continu in de vijfde versnelling. En burn-out wordt meestal pas opgemerkt in een vergevorderd stadium. Lichaam en geest geven signalen af dat het ‘op’ is. Dat kan zijn in de vorm van een totaal gebrek aan energie, hartkloppingen krijgen bij de gedachte aan werk of extreme slapeloosheid en piekeren.

Hoe helpt yoga bij een burn-out?

Verschillende aspecten van yoga sluiten perfect aan bij het herstellen van een burn-out, en het voorkomen van een volgende. Yoga is echter geen wondermiddel, je moet het zelf gaan doen, je moet het zelf willen.

 Door lichaamsbewustzijn

Burn-out-patiënten hebben de neiging om de signalen van hun lichaam te negeren. Of zelfs helemaal niet te voelen omdat ze in hun hoofd zitten. Het lichaam wordt niet meer gevoeld omdat de patiënt compleet in beslag wordt genomen door wat er zich afspeelt in zijn hoofd. Bij yoga leer je je lijf weer te voelen: de plekken van spanning, de plekken van ontspanning. Helpt om beter naar je lichaam te luisteren en signalen van stress eerder op te merken. Je grenzen leren kennen.